خبرها حاکی از آن است که به تازگی یک شرکت سوئدی به نام Candela یک قایقی تفریحی طراحی کرده است که Candela C8 نام دارد. این قایق که از تازه های وسایل حمل و نقل است بدون استفاده از سوختهای فسیلی، موتورهای پر سر و صدا و بالا حرکت میکند. به گونه ای که وقتی سوار این قایق تفریحی میشوید شما به هیچ عنوان، روی آب قایقرانی نمیکنید، بلکه در بالای آن پرواز میکنید!
ممکن است این قایق لحظهای روی آب باشد و لحظهای دیگر بالاتر از سطح امواج حرکت کند تا انجا که انگار بر بالای امواج در حال پرواز کردن است. گفته میشود که این هیدروفویل تمام الکتریکی برای حل مشکل بهره وری انرژی که از مشکلات اصلی قایقهای برقی محسوب میشود، طراحی شده است.
میکائیل ماهلبرگ که مدیر ارتباطات شرکت Candela است در رابطه با ساخت این قایق تفریحی میگوید: «قایقهای تندروی معمولی یکی از کم مصرفترین کشتیهای روی زمین هستند، یک بدنه هواپیمای معمولی ۱۵ برابر بیشتر از یک خودروی خانوادگی در هر کیلومتر سوخت مصرف میکند.» در حالی که ممکن است ساخت یک قایق برقی تمام الکتریکی مشکل استفاده از سوخت فسیلی را حل کند، ولی هنوز هم نتوانسته یکی از مسائل اصلی فیزیک پایه را حل کند. کشیدن بدنه در آب باعث به وجود آمدن اصطکاک زیادی میگردد و این اصطکاک سبب میشود که قایق برقی برای کار کردن نیازمند به نیروی فراوانی باشد.
کاندلا در ادامه صحبتهایش میگوید که حتی یک قایق برقی با باتری بزرگ هم در کمتر از ۳۰ دقیقه تخلیه می گردد. کاندلا برای برطرف کردن این مشکل یک هیدروفویل به قایق الکتریکی خود افزوده تا بدنه را از امواج خارج کند. هیدروفویل درست مثل بال هواپیما عمل میکند؛ همانطور که هوای در حال حرکت بر روی بال هواپیما سبب به وجود آمدن بالابر میشود، آبی که از روی هیدروفویل میگذرد هم قایق را به سمت بالا و خارج از آب هل میدهد و کشش را تا حدود ۸۰ درصد کم میکند و در نتیجه، C8 میتواند همه خلیج سانفرانسیسکو را پس از یک شارژ دو ساعته با بردی در حدود ۵۰ مایل تحت پوشش خود بگیرد.
اما باید گفت که فقط هیدروفویل نیست که این قایق را از یک قایق برقی معمولی متمایز میکند بلکه کاندلا طراحی موتور خود را نیز تغییر داده است. او موتور گازی سنتی قایق را با یک موتور بسیار کارآمد درایو مستقیم به نام C-Pod که در زیر بدنه قرار دارد و از آب عبور میکند، جا به جا کرده است. مالبرگ میگوید: «به دلیل قرارگرفتن موتور در زیر گیربکس هیچ صدایی ایجاد نخواهد شد و این قایق تفریحی مانند یک فرش سواری جادویی در سکوت مطلق حرکت میکند.»
نقطه شروع سفر قایق تفریحی
C8 نخستین پرواز خود را در ماه فوریه در سوئد انجام داد. در حال حاضر این شرکت پیشسفارشهایی را پذیرش میکند که از ۲۹۰,۰۰۰ یورو یا تقریباً ۳۳۰,۰۰۰ دلار شروع میشود. شرکت. Candela بازار قایق رانی تفریحی و همینطور خریدارانی که از محیط زیست آگاه هستند را زیر نظر گرفته و احتمال میرود که تعداد کمی از علاقمندان به صنعت هوانوردی را هم جذب کند.
برخی از کارشناسان بر این باورند که این قایق تفریحی را میتوان با یک خودروی تسلا هم مطابقت داد. ماهلبرگ میگوید: «شما برخورد امواج به بدنه را احساس نمیکنید، ساکت است و وضعیت دریا بر شما تأثیری نمیگذارد، این حالت کمی شبیه ادغام پرواز و قایقسواری است. این یک احساس جادویی است.»
تازه های فناوری سفر را با ایرانگرد در میان بگذارید.