اگر اقتصاد مدرن در ایران شکل بگیرد، احتمالاً بازارهای سنتی نیز تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. در یک اقتصاد مدرن، معاملات تجاری بیشتر به صورت الکترونیکی و آنلاین انجام میشود و بـازارهای سنتی که اغلب به صورت حضوری هستند، ممکن است کمتر جذابیت داشته باشند. علاوه بر این، در اقتصاد مدرن، برخی کالاها و خدمات به صورت غیرحضوری و به وسیله اینترنت و خدمات پستی عرضه میشوند که میتواند باعث کاهش تقاضا برای کالاهایی شود که در بـازارهای سنتی به فروش میرسند. در این مقاله از ایرانگرد با هدف توسعه اقتصادی و فرهنگی در صنعت گردشگری در جهت ثروت سازی افراد به چالشهایی که بازارهای سنتی را درگیر خود کرده است می پردازیم.
بازارگردی یا پاساژگردی
اما باید توجه داشت که بازارهای سنتی در بسیاری از جوامع هنوز هم به عنوان یک قسمت مهم از اقتصاد شناخته شدهاند و این بازارها همچنان میتوانند برای برخی کالاها و خدمات پایدار باشند. به علاوه، بـازارهای سنتی میتوانند به عنوان یک جاذبه گردشگری نیز عمل کنند و درآمدی برای جامعه فراهم کنند.
یکی از تفریحات در دنیا و ایران بازارگردی یا پاساژگردی میباشد که با هدف گشت و گذار در بازارها، دیدن طرح ها ی جدید محصولات، کالاها و خدمات جدید و همچنین قیمت محصولات انجام میشود.
معمولا قیمت در این بازارها هم تابع قیمتهای سایتها فروشگاهی میباشد. چون مشتریان به سرعت قیمت کالاهای مشابه را در اینترنت جستجو میکنند. لذا بازارهای سنتی هم تحت تاثیر بازارهای دیجیتالی قرار گرفته اند.
کالاهایی که مشابه خاصی ندارند و داری قیمت مشخصی نمیباشند (مانند صنایع دستی، کالای تزئینی، جواهر و زیورآلات) از این تهدید به دور خواهند بود.
با توجه به تغییراتی که با اقتصاد مدرن رخ میدهد، بازارهای سنتی نیز ممکن است نیاز به تغییر و بهبود داشته باشند تا بتوانند بازارهای رقابتی تری را برای خود ایجاد کنند.
آیا بازارهای سنتی در حال حاضر برای صنعت توریست میتواند کاربردی و جذاب باشد؟
بازارهای سنتی به عنوان صنعت توریست میتوانند کاربردی و جذاب باشند. بسیاری از بـازارهای سنتی در سراسر جهان به عنوان یک جاذبه گردشگری معروف هستند و با استفاده از این جاذبهها، کشورها میتوانند درآمد زایی کنند. بازارهای سنتی ممکن است برای گردشگران جالب باشند، زیرا به آنها فرصت میدهد تا با فرهنگ و تاریخ کشور مقصد بیشتر آشنا شوند و کالاها و محصولات منطقه ای و سنتی را تجربه کنند.
علاوه بر این، بازارهای سنتی میتوانند به عنوان یک شاخه از صنعت گردشگری در نظر گرفته شوند. با معرفی محصولات منطقه ای کمک شایانی به توسعه صادرات کشور مینماید .این باعث میشود که بـازارهای سنتی نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی در بسیاری از کشورها بازی کنند.
در نهایت، با توجه به اینکه بازارهای سنتی به عنوان جزء مهمی از فرهنگ و تاریخ یک کشور محسوب میشوند، حفظ و بهرهبرداری از آنها میتواند برای حفظ هویت فرهنگی و تاریخی کشور و منطقه بسیار مهم باشد.
آیا بازارهای سنتی در کشورهایی که به عنوان مقصد گردشگری معروف هستند، به عنوان یکی از جاذبههای گردشگری مطرح هستند؟
بازارهای سنتی در کشورهایی که به عنوان مقصد گردشگری معروف هستند، به عنوان یکی از جاذبههای گردشگری مطرح هستند. برخی از بـازارهای سنتی معروف در جهان شامل بازار چینی در پکن، گرند بازار در استانبول، بازار چشمه جویی در مراکش، بازار بن تان در تایلند و بازار بازارچه جمعه در اصفهان ،بازار بزرگ تهران، بازار سنتی تبریز، بازار وکیل شیراز هستند. این بازارها به سبب فرهنگ، سنت و میراث تاریخی، به جذب گردشگران کمک میکنند.
بازارهای سنتی معمولاً شامل فروش محصولات محلی، هنرهای دستی، غذاهای محلی و محصولات دیگری هستند که مرتبط با فرهنگ و تاریخ کشور و منطقه هستند.
مشکلات اساسی بازارهای سنتی
در بازارهای سنتی به دلیل قدیمی بودن بنای مغازه ها و فروشگاه ها، معمولا مشکلاتی برای بازدید کنندگان بوجود میآید که در زیر به چند نمونه از آنها اشاره میکنیم:
- کمبود و یا نبود سرویسهای بهداشتی مدرن و لوکس
- نداشتن رستوران ها، اغذیه فروشی و فست فود های بهداشتی ، مناسب و استاندارد
- کمبود مکان های مخصوص استراحت بازدیدکنندگان
- عدم وجود سیستم تهویه مناسب
- مشکل حمل و نقل عمومی، عدم وجود پارکینگ و ترافیک سنگین
- بالا بودن انواع آلودگی محیطی: آلودگی هوا، آلودگی صوتی، آلودگی آبهای سطحی و آلودگی زباله، به دلیل عدم وجود سیستم های مکانیزه جمع آوری زباله
- مشکلات امنیتی: کیف قاپ ها، جیب برها و دزدان عبوری و…
در نهایت حاکمیت و شهرداری ها و سازمانهای مربوطه گردشگری در راستای توسعه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی می توانند با حل مشکلات و معضلات مربوطه در توسعه صنعت گردشگری و همچنین توسعه بازارهای سنتی و ایجاد پاساژهای جدید و مدرن به ثروتمند شدن مردم و کشور خود کمک نمایند.