در دنیای غذا، ستاره میشلن در جهت کیفیت غذا و دنیای گسترده آشپزی همچون ستاره پر نوری میدرخشد. ستارهای که هم توسط علاقهمندان به غذا و هم توسط رستورانداران به رسمیت شناخته شده است. از زمان آغاز به کار خود در سال 1926، راهنمای میشلن به عنوان یک منبع قابل اعتماد بوده و گردشگران را به سمت تجربههای خاص غذایی در سراسر جهان راهنمایی میکند. در این مقاله از ایرانگرد به تاریخچه جالب ستاره میشلن میپردازیم و از معیارهای کسب یک ستاره گرفته تا شهرهایی که بیشترین رستورانهای ستارهدار میشلن را دارند، سفری جذاب به دنیای رستورانهای ستارهدار میشلن را آغاز میکنیم.شما نیز از اپلیکیشن یا سایت راهنمای میشلن میتوانید برای یافتن بهترین هتلها و رستورانها و داشتن بهترین تجربه غذایی در همه جا استفاده کنید. هر مقصدی که برای سفر انتخاب میکنید و هر کجا که هستید، میشلن برای تجربه بهتر با شما حرکت میکند تا سفر لذتبخشی داشته باشید.
تاریخچه جالب ستاره میشلن
یک راه بهتر به جلو
شاید نام سیستم رتبهبندی رستورانهای بینظیر میشلن را شنیده باشید، اما از داستان شنیدنی این ستاره باخبر هستید ؟
ستاره میشلن، نمادی از یک تجربه غذایی عالی، در سال 1926 توسط ذهن مبتکر آندره و ادوارد میشلن، برادران موسس شرکت مشهور تایرسازی، شکل گرفت. شرکتی که با توسعه حمل و نقل مدرن باعث شد سفر با وسیله نقلیه شخصی راحتتر شود. این شرکت در سال 1889 تاسیس شد و در ابتدا تمرکز آنها تنها بر تولید تایرهای خودرو بود. در آن زمان، کمتر از 3000 اتومبیل در جاده های فرانسه وجود داشت. برداران میشلن برای اینکه بر فروش بیشتر ماشین و به دنبال آن نیاز به خرید تایرهای خودرو از سمت شرکتهای خودروسازی اثر بگذارند، کتاب راهنمای کوچکی منتشر کردند تا رانندگان را تشویق کنند برای کشف بهترین مکانهای جهان از خودروهای خود استفاده کرده، فراتر از مسیرهای آشنای خود قدم بگذارند و افقهای غذایی جدید را کشف کنند. آنها به این فکر کردند که هرچقدر سفر بیشتر شود، مصرف تایر نیز بیشتر میشود. بازارسازی و بازیاربی به همراه نیازسنجی دقیق برادران میشلن باعث تولد راهنمای میشلن و شکلگیری ستاره معتبری شد که برای همیشه چشم انداز گردشگری را تغییر داد.
کتاب راهنمای میشلن، اکنون یکی از معتبرترین انواع راهنمای گردشگری در جهان است. این کتاب راهنمای قرمز کوچک در ابتدا صرفاً برای تشویق رانندگان بیشتر برای رفتن به جاده طراحی شد و اطلاعات سودمندی داشت که به درد مسافران میخورد. برای اولین بار، نزدیک به 35000 نسخه رایگان توزیع شد که شامل نقشهها، فهرستی از هتلها و رستورانهای پاریس، دستورالعملهای تعمیر و تعویض لاستیک، مکانیک خودرو و پمپ بنزینها در سراسر فرانسه بود. گفته شده آندره میشلن زمانی که با یک تاجر تایر در دفترش ملاقات کرد، متوجه شد نسخههایی از راهنمای آنها را زیر میز کارشان برای ایستایی بهتر گذاشتهاند. میشلن باتوجه به این اصل که آدم برای هرچیزی که بابتش پول پرداخت میکند ارزش قائل میشود، تصمیم گرفت برای راهنما قیمتی حدود 8 فرانک در نظر بگیرد. از آن زمان بیش از 30 میلیون راهنمای میشلن فروخته شده است.
برادران میشلین با توجه به محبوبیت و استقبالی که از بخش راهنمای رستوران شد، فهرست رستورانها را دستهبندی و بازرسانی را برای بازدید رستورانها به صورت ناشناس استخدام کردند تا کیفیت غذای آنها را ارزیابی کنند. سپس شروع به اعطای ستاره به بهترین رستورانها کردند. در ابتدا، رستورانها تنها یک ستاره دریافت میکردند و در سال 1931 به ردهبندی صفر، یک، دو و سه ستاره تغییر یافت. سرانجام در سال 1936 معیارهای رتبهبندی منتشر شد که تا به امروز بر همین منوال است :
*: رستورانهایی که این ستاره را دریافت میکنند، یک رستوران بسیار خوب هستند که از مواد اولیه با کیفیت بالا استفاده میکنند. برخلاف اکثر سیستمهای رتبهبندی ستاره، یک ستاره، نشاندهنده کیفیت پایین نیست و رستورانهای دارای آن غذاهایی با طعمهای متمایز و با استانداردهای بالا برای مشتریانشان تدارک میبینند.
**: رستورانهایی دو ستاره دریافت میکنند که شخصیت و استعداد سرآشپز در غذاهای ماهرانه آنها مشهود باشد. این رستورانها ارزش آن را دارند که مسیرتان را به خاطر خوردن غذا در آنجا تغییر دهید.
***: در نهایت سه ستاره که بالاترین ستاره میشلن است، به رستورانهایی اعطا میشود که آشپزی آنها چنان منحصربه فرد است که به خودی خود و به تنهایی ارزش یک سفر خاص را دارد.
این دو برادر با انتشار نقشهها و راهنمای میشلن در اوایل قرن بیستم، موفق شدند نام میشلن را نه فقط در صنعت تایرسازی که امروزه از لحاظ درآمد دومین کارخانه تایرسازی دنیا محسوب میشود، بلکه در زمینه سفر و تجربه غذایی، به نمادی برجسته در دنیا تبدیل کنند.
در ابتدا، ستاره میشلن به مرزهای فرانسه محدود میشد و رستورانهای خاصی که تجربه غذایی لذتبخشی را به همراه داشتند، شناسایی کرد. اولین رستورانی که این ستاره را دریافت کرد Le Pavillon در پاریس بود، رستورانی که استانداردهای عالی آینده را مشخص کرد. در عرض یک دهه، با شناخته شدن بیشتر راهنما، تقاضا برای ستارههای میشلن نیز بهسرعت افزایش یافت و برادران را بر آن داشت تا کیفیت راهنما را ارتقا داده و دامنه خود را فراتر از مرزهای آشپزی فرانسه گسترش دهند تا بتوانند برای کشورهای دیگر غیر از فرانسه، در سراسر اروپا هم کتاب راهنما تولید کنند. بنابراین ستاره میشلن از ریشه فرانسوی خود فراتر رفته و به نمادی جهانی در بررسی مهارت آشپزی تبدیل شد. این راهنما اکنون بیش از 30000 رستوران را را در بیش از 30 منطقه در سه قاره رتبهبندی میکند که گواهی بر تعهد آنها به استانداردهای بالای آشپزی است و 34 کشور را تحت پوشش خود دارد. از خیابانهای شلوغ توکیو تا رستورانهای زیبای فرانسه، ستاره میشلن به ستاره چشمکزنی از غذا تبدیل شده و علاقهمندان به غذا را در سفری وسوسهانگیز از طعمها و تجربیات راهنمایی میکند.
کشورهای مختلف در سراسر جهان به شرکت میشلن مبلغ محرمانه و قابلتوجهی پرداخت میکردند تا راهنمای میشلن کشور آنها را تحت پوشش بگیرد. همچنین در اوایل دهه 2020، میشلن شروع به درخواست از کشورهای خاصی کرد که قبلاً بررسی هایی را دریافت کرده بودند تا برای ادامه پوشش هزینه پرداخت کنند.
نکته حائز اهمیت این است که راهنمای میشلن از ابتدا تحت سلطه سرآشپزهای مرد و غذاهای اروپاییمحور بوده است، اما اکنون فعالانه به دنبال برجستهکردن کمک سرآشپزهای زن، مؤسسات متعلق به اقلیتها، و رستورانهای متخصص در طیف وسیعتری از سنت های آشپزی است. این تغییر به سمت فراگیر بودن نه تنها منعکسکننده ترجیحات در حال تحول تجربیات غذایی است، بلکه پیامی قدرتمند در مورد اهمیت شناخت و به رسمیت شناختن دیدگاهها و تجربیات متنوع آشپزی به جهانیان میفرستد.
راهنمای میشلن علاوه بر گسترش جغرافیایی، در حال بررسی راههای نوآورانه برای دادن جایزه و شناسایی رستورانها، فراتر از سیستم سنتی رتبهبندی ستاره است. مفاهیمی مانند “ستارههای سبز” برای الگوی غذای پایدار و “ستارههای تجربه” برای خدمات استثنایی به مشتریان در نظر گرفته شدهاند تا ارزیابی جامعتری از رستورانها ارائه دهند. این موضوع اهمیت رو به رشد آگاهی محیطی و تجربیات غذایی جامع را در چشم انداز آشپزی مدرن نشان میدهد.در ابتدا امتیازدهی فقط به غذای رستورانها تعلق میگرفت و به عوامل دیگر مانند دکور، فضا و رفتار پرسنل بیتوجهی میشد اما شرکت میشلن تغییراتی در سیستم امتیازدهی خود ایجاد کرد و موقعیت مکانی رستوران، خدمات بهتر، دکوراسیون و محیط زیباتر را نیز مدنظر قرار داد و علاوه بر ستاره، نمادهای دیگری را به سیستم رتبهبندی خود اضافه کرد. بدین ترتیب، به یک راهنمای جامع در انتخاب رستوران و داشتن تجربه غذایی مناسب بدل شد. هرچند برای دریافت ستاره، تمرکز اصلی بازرسان بر روی کیفیت غذا و تجربه کلی غذایی است و عواملی مانند محیط و دکوراسیون نقشی حداقلی در فرآیند ارزیابی دارند. در واقع ملاک اصلی بازرسان میشلن، ثبات در کیفیت غذاهای سرو شده در رستوران و تکنیکهای ماهرانه و خلاقانهای است که سرآشپز برای آفرینش و خلق طعم و مزههای جدید استفاده میکند. اما محیطی هماهنگ و دلپذیر که زمینه را برای یک وعده غذایی خاطرهانگیز فراهم میکند، نظر بازرسین را جلب کرده و امتیازهای دیگری دریافت میکنند که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره میکنیم.
قاشق و چنگال
همه رستورانها، علاوه بر ستاره، یک علامت « قاشق و چنگال » را نیز دریافت میکنند که بازتابی از راحتی و کیفیت کلی رستوران است. رتبه بندی ها از یک تا پنج متغیر است: یک چنگال و قاشق نشان دهنده یک “رستوران راحت” و پنج نشان دهنده یک “رستوران لوکس ” است.
ستارههای سبز
در سال 2020، راهنمای میشلن شروع به اعطای نشان ستاره سبز به سرآشپزهایی کرد که رویکردی پایدارتر به غذا داشتهاند و سبک زندگی پایدارتری را برای مشتریان ارائه میدهند. به رستورانی که این ستاره سبز را دریافت میکند، صفحهای در وبسایت راهنمای میشلن داده میشود تا چشمانداز رستوران را توصیف کند. این ستاره اکنون در همه کشورهای تحت پوشش راهنمای میشلن اعطا میشود و به رستورانهایی تعلق میگیرد که در مورد غذای پایدار الگو باشند.
بیب گورمند
رستورانهایی که در راهنمای میشلن توصیه میشوند، همیشه رستورانهای لوکس و گرانقیمت نیستند. بیب گورمند، مرد دوستداشتنی شکمو، نماد گروه میشلن برای رتبهبندی جدیدی است که از سال 1997 به رستورانهایی اعطا میشود که در برابر قیمت مناسب، غذای باکیفیت به مشتری ارائه میدهند. بازرسان میشلن در مسیر سفرهای جهانی خود به رستورانهایی که غذای خوب با قیمتهای متوسط داشتند توجه میکردند و این تجربه منجر به ایجاد یک دستهبندی جداگانه برای شناسایی چنین رستورانهایی شد. کمپانی میشلن تصمیم گرفت برای همه، از هر سلیقه و در هر گروه قیمتی پیشنهادی داشته باشد که رضایت تمامی مخاطبینش را جلب کند. از آن زمان، بیب به یک چراغ راهنما برای افرادی که به دنبال غذاهای باکیفیت و قیمت مقرون به صرفه هستند تبدیل شده است. رستورانهای بیب باید آیتمهای منو را کمتر از حداکثر قیمت تعیین شده توسط استانداردهای اقتصادی محلی نگه دارند. محدودیت قیمت برای در نظر گرفتن بیب گورمند از کشوری به کشور دیگر بسته به هزینه زندگی متفاوت است، اما بازرسان در هر کجای دنیا که باشند به دنبال همان کیفیت بالا هستند. هیچ فرمول مشخصی برای رستورانهای بیب وجود ندارد اما وجه مشترکشان، سبک سادهتر آشپزی آنهاست. بیب گورمند، بین دنبالکنندگان راهنمای میشلن بسیار محبوب است. این جایزه نشان میدهد که همواره غذای عالی نباید با قیمت زیاد همراه باشد!
کلید میشلن
راهنمای میشلن برای برگزیدن هتلهایی که بر تجربه گردشگران در سفر اثر گذاشته و خدمات خوبی ارائه میدهند، کلید میشلن را معرفی میکند، یک نماد ویژه که از سال 2024 اجرا شده است. تیم راهنمای میشلن بیش از 5000 هتل و اقامتگاه را در سراسر جهان انتخاب کردهاند. همانطور که ستارههای میشلن رستورانهایی که در اوج هنر آشپزی هستند شناسایی میکند، کلید میشلن نیز یک نماد قابل اعتماد برای مسافران است. مدیر بینالمللی راهنمای میشلن میگوید: کلید میشلن استثناییترین هتلها را در سراسر جهان به شما معرفی میکند تا مسافران را بر اساس ترجیحاتشان به سمت هتلهایی هدایت کند که تجربه سفر را برای آنها دلنشین میکند. از جمله عواملی که تیم میشلن در انتخاب هتل در نظر میگیرند شامل برتری در معماری و طراحی داخلی، کیفیت و خدمات منظم ، راحتی و تناسب بین کیفیت و قیمت پرداختی، ویژگی خاصی که هویت و برند هتل را منعکس میکند و انتخاب هتلهایی است که به تجربه محلی شما کمک میکنند.
میشلن، یک سری کتاب راهنمای سفر نیز منتشر میکند که رنگ جلد آن سبز است و به فرانسوی
LE GUIDE VERT نامیده میشود. این راهنما به معرفی مکانها و نقشه جادههای چندین کشور میپردازد.
راز پنهان ستارههای میشلن چه کسانی هستند؟
راز پنهان ستارههای میشلن بازرسان آن هستند. بازرسانی که کسی آنها را نمیشناسد و هویت آنها تاکنون فاش نشده است . این بازرسان به طور ناشناس از رستورانها بازدید میکنند. آنها مانند هر مشتری دیگری هزینه وعدههای غذایی خود را پرداخت کرده و اطمینان حاصل میکنند که ارزیابی آنها بر اساس یک تجربه غذایی کلی است. این ناشناس بودن به بازرسان اجازه میدهد تا ارزیابیهای بیطرفانهای داشته باشند و مطمئن باشند که فقط رستورانهایی که لیاقتش را دارند، ستاره میشلن را دریافت میکنند؛ رستورانهایی که ارزش آن را دارند تا مسیر سفرتان را تغییر دهید و به آنجا بروید و یا حتی برای داشتن یک تجربه غذایی منحصر به فرد در آن رستورانها برنامه سفر بریزید.
میشلن برای حفظ ناشناس بودن بازرسان خود تلاشهای زیادی انجام داده است. بسیاری از مدیران ارشد شرکت حتی بازرسان میشلن را نمیشناسند. به خود بازرسان توصیه میشود که شغل خود را حتی به خانواده خود نگویند و در تمام سالهایی که میشلن این راهنما را منتشر میکند، اجازه نداده است بازرسانش با خبرنگاران صحبت کنند. بازرسان میشلن برای حفظ بیطرفی خود تحت دستورالعملها و پروتکلهای سختگیرانه این شرکت عمل میکنند. شرکت خود را ملزم میداند تا اطمینان حاصل کند در قضاوت بازرسان چیزی نفوذ نمیکند و آنها تحت تأثیر رفتار ویژه رستوران قرار نمیگیرند یا مستعد رشوه نیستند زیرا باید رستوران را مانند هر مشتری معمولی تجربه کنند. بنابراین سرآشپزها و کارکنان بدون اینکه بدانند در حال ارزیابی هستند، به احتمال زیاد غذاها و خدماتی را ارائه می دهند که واقعاً استانداردهای رستوران را منعکس میکند. اگرچه برخی از صاحبان و کارمندان رستوران ادعا میکنند که نحوه شناسایی بازرس را کشف کردهاند و اگر رستورانی به اندازه کافی حواسش به سیگنالهایی که بازرس ستاره میشلن میفرستد باشد، به احتمال زیاد غذاها و خدماتی را ارائه میدهند که از استاندارد بالایی برخوردار است.
تیم راهنمای میشلن ابتدا تعدادی رستوران را در مکان های خاص انتخاب میکند تا توسط بازرسان ناشناس بازرسی شوند. بازرسان چندین بار در فصول مختلف و در زمانهای مختلف در رستوران غذا میخورند. تا از ثبات کیفیت غذا در وعدههای غذایی ناهار و شام و در آخر هفته و در طول هفته اطمینان حاصل کنند. هنگامی که چندین بازرس در یک رستوران غذا می خورند، سپس تجربیات خود را به عنوان یک تیم مورد بحث قرار میدهند تا تصمیم نهایی را بگیرند. بنابراین، سیستم رتبهبندی ستاره میشلین ثابت نیست. رستورانها میتوانند در طول زمان ستارههای خود را بر اساس ثبات و کیفیت ارائههایشان به دست آورند یا از دست بدهند. این سیستم پویا باعث میشود رستورانها همیشه در حال تلاش برای تعالی و نوآوری برای حفظ یا بهبود وضعیت ستاره میشلن خود باشند.
برخلاف تصور رایج، سیستم ستاره میشلن فقط برای رستورانهای لوکس نیست. بااینکه بسیاری از رستورانهای ستارهدار میشلن واقعا مجلل و لاکچری هستند، غرفههای غذای خیابانی و کافههای معمولی نیز این ستاره معتبر را کسب کردهاند. این فراگیری نشان میدهد که مهارت بالای آشپزی را میتوان در محیطهای مختلف یافت و هر رستورانی با هر سبک و نوع آشپزی میتواند واجد شرایط یک ستاره باشد.
در پایان باید بگوییم ستاره میشلین نمادی از اوج موفقیت در مهارت آشپزی است که فراتر از غذا و نشاندهنده برتری، نوآوری و تعهد به صنعت آشپزی در میشلن است. یک تجربه غذایی استثنایی و به یاد ماندنی که همه جنبههای رستوران را در بر میگیرد، از غذا گرفته تا خدمات، محیط و انتخاب شراب. سیستم رتبهبندی ستاره میشلن، برخلاف سیستمهای نظرسنجی دیگر که بر اساس نظر مشتریان تصمیمگیری کرده و رستوران منتخب را معرفی میکند، با کارشناسان ناشناس غذا و ارزیابی مداوم رستورانها تعیین میشود و یکسال اعتبار دارد. صنعت آشپزی امروزی برای سیستم رتبهبندی ستاره میشلن احترام زیادی قائل است. برخی از صاحبان رستوران، ستاره میشلن را تنها ستاره معتبر و با اهمیت میدانند زیرا بازرسان میشلن از معدود افرادی هستند که هنگام بررسی یک رستوران کاملاً ناشناس هستند.
اکنون اگر قصد سفر دارید، میتوانید با مراجعه به سایت راهنمای میشلن در انتخاب یک رستوران عالی کمک بگیرید.
رستورانها چگونه ستاره میشلن میگیرند؟
ستاره میشلن یکی از معتبرترین افتخاراتی است که هر رستوران در زمینه غذا و آشپزی میتواند به دست بیاورد. پایه و اساس یک رستوران ستارهدار میشلن در غذاهای آن نهفته است. از اینرو برای دریافت ستاره میشلن، رستورانها بر اساس پنج معیار که شامل کیفیت مواد غذایی مورد استفاده با تاکید بر محصولات فصلی و محلی، تسلط بر هماهنگی طعمها و تکنیکهای آشپزی، شخصیت سرآشپز در غذاهای خود، ارزش برای پول و ثبات و هماهنگی بین بازدیدها، ممکن است صفر تا سه ستاره دریافت کنند. ستارههای میشلن به شما میگویند در کدام رستوران از بهترین تجربههای غذایی لذت خواهید برد. سپس این با شماست جایی را انتخاب کنید که به بهترین نحو با نیازها و ترجیحاتتان مطابقت داشته باشد.
کسب یک ستاره میشلن، گواهی بر تضمین رستوران برای درجه کیفی بالای روند آشپزی و تعهد تیم آن برای ارائه یک تجربه غذایی فراموشنشدنی است. شایان ذکر است که ستاره ها به رستوران داده می شود، نه فقط یک سرآشپز. سرآشپزها مجبور نیستند وقتی رستورانشان ستاره میشلین می گیرد کار متفاوتی انجام دهند جدای از حفظ همان استاندارد که در وهله اول ستاره آنها را به ارمغان آورد و لذت بردن از آشپزی برای مشتریانشان. سرآشپزها باید مهارت و تجربه خود را در خلق و آمادهسازی غذاهایی که خوشمزه و از نظر بصری خیرهکننده و خلاقانه هستند نیز به نمایش بگذارند. هر بشقاب باید یک اثر هنری باشد که خلاقیت، استعداد و توجه به جزئیات را نشان دهد و منو باید هویت آشپزی منحصر به فردی داشته باشد که رستوران را از رقبای خود متمایز کند.
به دست آوردن یا از دست دادن یک ستاره میتواند تأثیرات شگرفی بر موفقیت یک رستوران داشته باشد. رستورانهایی که اولین ستاره را دریافت کرده، تقاضای بیشتری پیدا میکنند تا آنجا که برخی سرآشپزها تمایلی به قبول آن ندارند زیرا معتقدند افزایش غیرقابل کنترل مشتریان، توانایی آنها را برای ارائه خدمات با همان کیفیت سابق پایین میآورد. حتی برخی از صاحبان رستوران از میشلن خواستهاند که ستارهشان را لغو کند زیرا باعث ایجاد انتظارات غیرمنطقی از طرف مشتری و هزینههای بیشتر برای آنها میشود. به همین دلیل، روند رو به افزایشی برای رد ستارههای میشلن در سراسر جهان وجود دارد.
آینده ستارههای میشلن
راهنمای میشلن در حال حاضر به یکی از پرفروشترین کتابهای راهنمای دنیا و پربازدیدترین سایت راهنماهای جهانی تبدیل شده است. چنان که دریافت ستاره میشلن، آرزو و هدف نهایی بیشتر آشپزهای بلندپرواز دنیا است. جایگاه میشلن بهعنوان یک صاحبنظر قدرتمند درزمینه آشپزی، بحثهای جنجالبرانگیز و تنشهای زیادی را در روزنامهها و رستورانهای دنیا به پا میکند تا جایی که با جوایز سالانه اسکار مقایسه میشود.
راهنمای میشلن، که مدتها به دلیل سیستم رتبهبندی ستارههای تاثیرگذار خود شهرت داشت، دائماً در حال تکامل است تا صحنههای متغیر آشپزی جهانی را منعکس کند. و امروزه رستورانهای 34 کشور در قارههای اروپا، آمریکا و آسیا را تحت پوشش دارد و در حال گسترش دامنهاش میباشد تا طیف وسیعتری از غذاها و تجربیات غذایی را در بر بگیرد. این گسترش جهانی، رستورانهای منحصر به فردی را که ارزش تجربه دارند شناسایی و آن را به علاقهمندان غذا در همهجا معرفی میکند. البته لازم به ذکر است که این ستاره فقط به رستورانهای واجد شرایطی داده میشود که منحصراً برای آن کشور مجله راهنمای میشلن چاپ شود.
امروزه به جز فرانسه برای اکثر کشورهای اروپا، چهار شهر در آمریکا، تعدادی شهر و کشور در جنوب شرق آسیا و دو شهر در برزیل به صورت اختصاصی مجله راهنمای قرمز رنگ میشلن چاپ و نشر میشود.
راهنمای میشلن با پذیرش جهانیسازی، فراگیری و نوآوری، ارتباط و تأثیر مستمر جای خود را در دنیای دائماً در حال تغییر غذا تثبیت میکند. از آنجایی که این راهنما خود را با ذائقهها و ترجیحات در حال تغییر رستورانها تطبیق میدهد، منبع قابل اعتمادی برای پیشنهادهای غذایی و معیاری عالی برای رستورانهای سراسر جهان باقی میماند.
هرچند برخی از منقدین ادعا کردهاند که سیستم رتبهبندی بیشتر به نفع غذاهای فرانسوی یا استانداردهای رستورانهای فرانسه است و از این راهنما به عنوان ابزاری برای امپریالیسم فرهنگی استفاده میشود. آنها میگویند بهتر است این راهنما در فرانسه بماند و کمپانی میشلن راهنمای خود را صرفا در فرانسه محدود کند.
رستورانهای ایرانی هم در راهنمای میشلن به ندرت حضور دارند، عمدتا به این دلیل که راهنمای میشلن باید در آن کشور مستقر باشد تا راهنمای مخصوص آن کشور را چاپ کند و به بررسی رستورانهایش بپردازد و این امر به دلیل پروتکلهای میشلن در ایران ممکن نیست. در خارج از ایران هم، رستورانهای ایرانی بیشتر با هدف تجاری راهاندازی میشوند؛ به عبارتی تمرکز اصلی بر سنت آشپزی ایران نیست و خلاقیت و هنر در آن رستورانها به چشم نمیخورد. بنابراین پیشنهاد ایرانگرد ایجاد یک نسخه ایرانی از ستارههای میشلن برای علاقهمندان به غذا و کسانی است که به تجربه غذایی در گردشگری داخلی و جذب توریسم پی بردهاند.