نشانه جغرافیایی تحت مدیریت سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) از جمله راهکارهایی است که برای معرفی محصولات منحصر به محدوده خاص جغرافیایی استفاده شده و زمینه را نیز برای فعالیت های وسیع تر مخصوصاً در حوزه فروش و بازاریابی و مقابله با رقابت های ناسالم فراهم می سازد. این اتفاق به تازگی برای در خصوص زیلوی میبد جذابیت دارد.
در واقع نشانه جغرافیایی کیفیت و نیز شهرت محصولی را توسط منطقه جغرافیایی آن معرفی می کند. بنابراین دریافت این نشان نه تنها می تواند عاملی برای معرفی محصول باشد بلکه حتی می توان گفت استان یزد را هم بر اساس آن محصول معرفی می کند.
انتخابی شایسته!
بر اساس تازه ترین اخبار، زیلوی میبد به عنوان پایلوت اجرای سیستم مدیریت نشانه جغرافیایی در قسمت صنایع دستی کشور ایران انتخاب گردیده است؛ شاید این اتفاق یکی از اصلی ترین و مهمترین دستاوردهای فعالیت های جدید گروهی از مسئولان و متولیان میبد و استان یزد خصوصاً خوشه زیلو، فرمانداری و شهرداری و نیز تشکل های مربوطه در حوزه توسعه این صنایع دستی زیبا به شمار می رود.
در مورد این اتفاق در خصوص زیلوی میبد پویا محمودیان، معاون صنایع دستی کشور گفته است:« طرح مالکیت فکری ایران و سوئیس در هم اندیشی با دست اندرکاران ایرانی، زیلوی میبد را که قبلاً به عنوان نشانه جغرافیایی در سازمان جهانی مالکیت فکری براساس موافقت نامه لیسبون به ثبت بین المللی رسیده بود، به عنوان نشانه جغرافیایی تحت پوشش این طرح در بخش صنایع دستی انتخاب کرده است. این نشانه جغرافیایی از کمک ها و حمایت های فنی طرح برای مدیریت و تجاری سازی برخوردار خواهد شد.»
این مسئول در ادامه این موضوع خاطرنشان کرد: «از دلایل انتخاب این محصول، فعالیت نتیجه بخش صنعتگران این بخش از سال 2018 میلادی و همچنین موفقیت بسیاری که زیلوی میبد در زمینه صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای همسایه به ویژه عراق داشته، بوده است.»
زیلوی میبد بهانه ای جهت مبادله تجربه بین سوئیس و ایران !
مونا کنعانیان، نماینده این طرح در ایران هم در خصوص این رویداد گفت: «زیلوی میبد به مدت دو سال از کمک های فنی طرح در قالب برنامه ها و نشست های آموزشی و تبادل تجربه با متخصصان مجرب سوئیسی و بین المللی در زمینه بهبود و ارتقای زنجیره ارزش نشانه جغرافیایی بهره مند خواهد شد.»
اما به طور کلی می توان گفت چیزی که منجر به تفاوت زیلوی میبد با سایر صنایع دستی ایران شده است، گذشته از ویژگی های خاص و منحصر بفرد این دست بافته، همت گروهی مسئولان شهرستان میبد و سرمایه گذاری برای توسعه این صنایع دستی است؛ به نوعی گفته می شود که در زمان بعد از جهانی شدن این هنر – صنعت، تعداد کارگاه های زیلوبافی از تعداد اندک و انگشت شمار به بیش از 300 کارگاه افزایش یافت.
خبرنگار ایرانگرد معتقد است، اصلا بعید نیست این اتفاقات زیبا تاثیر جالب و مطلوبی برای رونق و گسترش صنعت گردشگری داشته باشد.