آروزی بشر در داشتن بهترینها و بزرگترینها او را به جایی رسانده تا بتواند آرزو به دل نماند! و با تحقق آرزوهایش پرنده آهنی غولپیکری بسازد. به همین دلیل شاید ساخت هواپیمای غول پیکر مسافربری خیلی طول نکشید.
تحقیقات کارشناسان ایرانگرد نشان میدهد که نخستین هواپیمای آهنی غول پیکر دنیا هواپیمای بویینگ ۱۰۰-۷۴۷ بود که میتوانست در کلاس اکونومی بیشتر از ۵۰۰ مسافر جابهجا کند. مدل اولیه این هواپیما با نام ۱۰۰-۷۴۷ معرفی گردید و حدود ۳۳۰ تن وزن داشت و میتوانست مسافتی بالغ بر ۹۸۰۰ کیلومتری را با حداکثر سرعت ۹۵۵ کیلومتر بر ساعت سپری کند.
پژوهشها حاکی از آن است که ارتفاع این هواپیمای غول پیکر مسافربری ۱۹٫۳ متر و طول آن ۷۰ متر بود. آن روزها تولید این هواپیما به انقلابی بسیار بزرگی در صنعت هواپیماهای مسافربری جهان محسوب میشد و برای مدت ۴۰ سال به عنوان بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان شناخته شد.
هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ با دارا بودن 4 موتور و ساختاری جالب و ۲ طبقه، قابلیت جا به جایی حداکثر ۵۵۰ مسافر را دارا است. در بوئینگ 747، بر خلاف هواپیمای ایرباس ۳۸۰، طبقه دوم کامل نیست و مخصوص قسمت جلوی هواپیما است. هواپیمای بویینگ ۲۰۰-۷۴۷، مدل دوم این هواپیما میباشد که با همین نام شناخته میشود و از نظر ظرفیت و قابلیتها مانند مدل ابتدایی خویش است. تفاوتی که این دو مدل با هم دارند این نکته است که ظرفیت بار و برد این مدل نسبت به مدل اولیه بیشتر گردیده و در واقع شرکت در این مدل، برد مدل را به ۱۲۰۰۰ کیلومتر رسانیده است.
باید در نظر داشت که هواپیمای غول پیکر مسافربری به ظرفیتهای بالاتری برای مسافران نیاز داشت. مثلا این نیاز به ظرفیت بالاتر بویینگ، سبب گردید این شرکت هواپیماسازی، مدل سوم این نسل را نیز با ویژگیهایی که شبیه به مدل دوم بود ولی ظرفیت بالاتری در کلاس اکونومی داشت و به حدود ۵۶۵ مسافر میرسید را بسازد.
کارشناسان هواپیمایی همواره بر این باورند که شرکت بوئینگ در سطح جهانی در خصوص تکنولوژی بسیار پیشرفته و پیشرو میباشد.
به طور کلی این امر مهم همچنان با مدل ۷۴۷ بسیار در ارتباط است چرا که مدل چهارم این نسل هم به نام ۴۰۰-۷۴۷ ساخته شد. این هواپیمای بسیار غول پیکر، این توانایی را داشت که با بیش از ۶۰۰ مسافر در سفرهای با کلاس اکنومی تا ۱۴ هزار کیلومتر را بدون توقف و با سرعتی ۹۸۸ کیلومتر بر ساعت به پرواز درآید.
وزن مدل چهارم این هواپیما با احتساب سوخت و بارش حدود ۴۰۰ تن میرسد. اما هنوز هواپیمای بویینگ ۸-۷۴۷، دارای مشکل است به این معنی که مصرف سوخت و کوچکی کابین سبب میگردید تا ایرلاینها و مسافران از هواپیمای جدید بوئینگ ۷۴۷ خیلی احساس رضایت نکنند. بنابراین، هواپیمای بویینگ ۷۴۷ جدید از نسل این هواپیما را با نامی متفاوت وارد حمل و نقل هواپیمایی و بازار این خطوط کردند.
هواپیمای غول پیکر مسافربری مورد نظر که ۷۶ متر طول دارد و رکورد بزرگترین هواپیمای جهان را از آن خود نمود، در سال ۲۰۱۲ به پرواز درآمد. این هواپیما همچنین توان جابهجایی ۶۰۰ مسافر را در کلاس اکونومی خود دارد.
برد این هواپیما حدودا ۱۵ هزار کیلومتر بوده، دارای وزنی حدود ۴۴۲ تن میباشد. تا به حال ۱۴۸۲ فروند هواپیما از انواع مدلهای هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ ساخته شده و از زمان سال تولید این هواپیما مسافربری ( ۱۹۶۸ ) تاکنون لقب ایمنترین هواپیمای مسافربری دنیا را از آن خود کرده است.
هواپیمای غول پیکر مسافربری در شرکت ایرباس
در واقع هواپیمای بویینگ ۷۴۷ سبب شد تا شرکت هواپیمایی ایرباس هم اندیشه ساخت یک هواپیمای بسیار غول پیکر از نوع دو طبقه را داشته باشد و تمام توانایی فنی و تکنولوژی خود را برای ساخت آن به کار گیرد. در سال ۲۰۰۵ این شرکت توانست تاغول پیکرترین هواپیمای مسافری جهان یعنی ایرباس ۳۸۰ را به جهان عرضه کند.
به طور کلی این هواپیمای غول پیکر مسافربری متعلق به شرکت ایرباس توان آن را دارد تا ۵۵۵ مسافر را جابهجا کند.اما انتظار میرود مدلهای بعدی این هواپیما، بیش از ۸۰۰ مسافر را حمل کند. این هواپیما در مدل اولیه که A380- 800 نام دارد، دارای ۵۷۷ تن وزن و حداکثر سرعت ۱۰۲۰ کیلومتر بر ساعت است. کارشناسان برد این هواپیما را نیز ۱۵۷۰۰ کیلومتر تخمین زدهاند و همچنین ارتفاع آن را ۲۴ متر و طول آن را ۷۲ متر میدانند.
با توجه به اینکه انسان امروز همواره در پی برتری طلبی است، شاید این آمار در مورد هواپیمای غول پیکر مسافربری در آینده تغییر کند.
سهیلا محمدینیا