به گزارش خبرنگار ایرانگرد به نقل از خبرگزاری ایسنا، محسن حاجی میرزایی در نوزدهمین نشست از سلسله نشستهای گفت و گوی هفته که با هدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش و پرورش و دستگاههای مختلف کشور و با موضوع گفت و گو بر محور تحول با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اعضای شورای معاونان، مدیران کل آموزش و پرورش استانها و مدیران کل میراث فرهنگی و گردشگری سراسر کشور و روسای 760 منطقه آموزش و پرورش کشور به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: «هدف از این نشست دستیابی به هم افزایی و همکاری مشترک بین دستگاهها است تا بتوانیم سریعتر به هدف نهایی سازمان برسیم.»
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فرهنگ جامعه و میراث فرهنگی هر کشور، محصول یادگیری است، گفت: «انسانها ابتدا یادگیرنده هستند و سپس براساس میزان و کیفیت یادگیری، به انسانهایی خلاق و یادآور تبدیل میشوند. تمام مجموعهها با یادگیری ارتقا مییابند و مأموریت وزارت آموزش و پرورش، تسهیل، تسریع و راهبری یادگیری است.»
آموزش و پرورش و تبدیل آن به یک نهاد آیندهساز!!
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه برای دستیابی به تمام اهداف باید از یادگیری شروع کنیم، اظهار کرد: «آنچه آموزش و پرورش را به نهاد آیندهساز و هویتساز جامعه تبدیل میکند، آموزش یادگیری است اما ابتدا انسانها باید یاد بگیرند که چگونه بیاموزند.»
وی گفت: «افراد در ارتباط با محیط و اجتماع میآموزند و چگونگی ارتباطات هر شخص با دیگران و محیط، عرصههای ناب یادگیری را برای آن شخص فراهم میآورد.»
حاجی میرزایی ادامه داد: «یکی از مهمترین چالشهای یادگیری در دنیا و جامعه ما این است که چطور نهادهای مختلف میتوانند با ترکیب و تلفیق هوشمندانه، همافزایی ایجاد کنند و در جهت حمایت از مأموریتها، هم راستا شوند و نقشآفرینی کنند.»
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که موضوع مشترک دو وزارتخانه در نشست امروز، توسعه آموزشهای مهارتی دانشآموزان در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی است، بیان کرد: «وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی میتواند در عرصههای مختلف مانند حوزه خدمات مسافرتی، آشنایی با مفاخر فرهنگی، آشنایی با میراث فرهنگی، تجهیز و غنیسازی مکانهای فرهنگی، تجهیز و تقویت گردشگری به عنوان عنصر مهم یادگیری، حمایت از توسعه صنایع دستی، تأمین فرصت های مناسب برای آشنایی دانشجو معلمان با مفاهیم فرهنگی و نیاز فرهنگی، برگزاری دورههای تخصصی و کارگاههای مشترک آموزشی برای تجهیز معلمان به ظرفیتهایی که آن را آموزش دهند و مشارکت در ایجاد هنرستانهایی که با آموزش مهارتهای لازم و توسعه آگاهی دانشآموزان در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی و تأمین نیروی کار ماهر با وزارت میراث فرهنگی، گردگشگری و صنایع دستی همکاری کند.»
حاجی میرزایی گفت: «فارغ التحصیلی دانشآموزان الزاماً نباید به دانشگاه متصل شود بلکه برای بسیاری از مشاغل نیاز به مهارت در سطوح عمومی داریم و باید بتوانیم در دوره تحصیلات عمومی، دانشآموزان را برای این مشاغل آماده کرده و مهارتهای لازم را به آنها آموزش دهیم.»